Stop Loss. Take Profit

Przegląd rynku samochodów osobowych

Rynek samochodów osobowych w ostatnich latach przeżywał ciężki okres. Ograniczony popyt, przerwane łańcuchy dostaw i wyśrubowanie normy emisji spalin to największe, choć nie jedyne przeszkody jakie napotykali na swojej drodze producenci z branży motoryzacyjnej. Obserwując pozorny optymizm przedstawicieli największych marek możemy odnieść wrażenie, że część problemów została rozwiązana a inne po prostu zniknęły. Jednak poza wypowiedziami prezesów i rzeczników wspomnianych koncernów są również liczby, a te nie napawają przesadnym optymizmem.

Nowi liderzy w Europie

Od 14 lat królem sprzedaży w Europie był Volkswagen Golf, jednak jak się okazuje, jeden model nie może co roku zdobywać złotego medalu. W 2022 roku Golf spadł w rankingu najczęściej kupowanych modeli w Europie na piąte miejsce i gdyby nie model T-Roc, Volkswagen stracił by podium, które w tym roku przypadło w głównej mierze Francuzom.

15 najpopularniejszych modeli w Europie
Źródło: https://www.wyborkierowcow.pl/najpopularniejsze-nowe-auta-w-europie-2022/

Pierwsze miejsce pod względem sprzedanych egzemplarzy przypadło Peugeotowi 208, warto przy tym zauważyć, że czwarte miejsce zajął Fiat/Abarth 500, który podobnie jak Peugeot zaliczany jest do produktów nowej grupy Stellantis.

Ta informacja może sugerować, że decyzja o połączeniu szybko przynosi pożądane efekty. Być może, jednak całkowita sprzedaż bez podziału na poszczególne modele pokazuje, że Volkswagen szybko nie straci pozycji najchętniej kupowanej w Europie marki.

15 najpopularniejszych marek w Europie
Źródło: https://www.wyborkierowcow.pl/najpopularniejsze-nowe-auta-w-europie-2022/

Pozycja lidera, dla całego rynku nie ma jednak tak dużego znaczenia jak liczba wszystkich zarejestrowanych samochodów. Dla Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Norwegii i Islandii ta liczba w 2022 roku wyniosła 11,31 mln egzemplarzy. Jest to wynik niższy o 4,1 proc. w porównaniu z 2021 rokiem oraz najgorszy od 1985 roku. Tak niekorzystne wyniki możemy przypisać spadkom sprzedaży zanotowanym jeszcze w 2020 roku, wtedy powodem była pandemia i przerwane łańcuchy dostaw. Dziś jest to wojna, inflacja oraz nadal kulejące łańcuchy dostaw… lub po prostu zmieniający się trend konsumencki, nastawiony nie tylko na korzystanie z wypożyczalni, lecz również na konserwacje używanych samochodów. I właśnie ten ostatni powód zauważyli producenci, który w kilku przypadkach pochylili się nad rynkiem aut używanych. Oferty i system gwarancyjny tego dotyczące rozszerzają się u kolejnych producentów i choć „poleasingowe” auta możemy nabywać w salonach już od dawna, wszystko wskazuje na to, że ten model (subskrypcyjny?) będzie się stale rozwijał.

Przy rozważaniach na temat kierunku rozwoju branży nie możemy jednak zapomnieć o autach elektrycznych. Tesla Y w 2022 roku osiągnęła, odległe od czołówki 13 miejsce pod względem ilości zarejestrowanych egzemplarzy ale wynik 417% wzrostu sprzedaży w odniesieniu do poprzedzającego roku świadczy o dużym sukcesie marki. W przypadku Toyoty Yaris Cross, która osiągnęła wzrost na poziomie 402%, taki wynik może być spowodowany jej debiutem w 2020 roku. 

Czy w podobnym rankingu pojawi się Izera?

Możliwe, ale nie w pierwszej piętnastce i na pewno nie przed 2026 rokiem. Izera to marka aspirująca do produkowania samochodów elektrycznych, jednak jak do tej pory termin, w którym pierwsze egzemplarze mają trafić do sprzedaży jest odkładany i obecnie mówi się o roku 2026. Początkowo miał to być koniec roku 2023, następnie 2024, a dziś można usłyszeć, że sama produkcja ruszy dopiero 2025 roku. Jedną z przeszkód, jakie stoją na drodze do zrealizowania tych założeń jest budowa fabryki w Jaworznie, która według założeń ma zatrudniać 3000 pracowników. Otóż obecnie teren, na którym fabryka ma powstać, jest przygotowywany do budowy. Oznacza to, że spółka ElectroMobility Poland, odpowiedzialna za Polski samochód elektryczny, stoi przed sporym wyzwaniem związanym nie tylko z produkcją samochodów elektrycznych, ale też z wybudowaniem dużej fabryki w krótkim czasie. W ostatnich latach spółka otrzymała ze środków Funduszu Reprywatyzacji łącznie 500 milionów złotych i choć ta kwota wydaje się duża, na potrzeby spółki może nie wystarczyć.

Obecnie sam projekt samochodu ulega poważnym zmianom. EMP w 2021 roku zaprezentowało prototyp dwóch samochodów i mimo licznych głosów krytyki co do całego projektu, wygląd zaprezentowanych aut naprawdę przypadł do gustu opinii publicznej. Jednak niedawno spółka poinformowała o zmianach dotyczących projektu, podjęto współpracę ze studiem Pininfarina, które ma odpowiadać za nowy wygląd Izery. Na początku sprzedaży dostępny będzie tylko samochód z nadwoziem SUV. Bez zmian pozostają dostawcy platformy oraz koncepcje procesu produkcyjnego. Platformę dostarczy Chiński koncern Gelley, natomiast proces produkcji ma zostać opracowany przez Niemiecką spółkę Dürr System AG.

Kolejnym ważnym aspektem w kwestii Izery jest cena. Dyrektor EMP Wojciech Mieczkowski w jednym z wywiadów powiedział, że „cena Izery będzie oscylować gdzieś pomiędzy Dacią a Mercedesem”. Wynika z tego, że koszt Izery ukształtuje się na poziomie średniej całego segmentu, czyli ok. 210 tys. złotych i chociaż sama wypowiedź nie dostarcza materiału do analizy, opinie ekspertów potwierdzają, że cena osiągnie poziom minimum 200 tys. zł. Dla porównania turecka grupa Togg, która powstała w 2018 roku, czyli dwa lata później niż Izera, już wystartowała ze sprzedażą swojego pierwszego modelu – Togg T10X. Jego koszt to około 220 tys. złotych. 

Dalsze zmiany

Rynek motoryzacyjny od lat ulega poważnym przekształceniom i nic nie wskazuje na spowolnienie tego procesu Dla jednych może to okazać się szansą, dla innych stwarza poważne przeszkody. O kondycje największych koncernów takich jak Toyota, Volkswagen czy Stellantis możemy być spokojni, jednak nie jesteśmy w stanie przewidzieć czy w tak hermetycznym otoczeniu odnajdzie się nasza Izera. Z pewnością produkcja samochodów elektrycznych daje pewne szanse na zaistnienie nawet na światowym rynku, a fakt, że turecki producent Togg tak szybko wkroczył na rynek stwarza możliwość śledzenia jego poczynań i uchronienia się przed możliwymi błędami. 

© Copyright profit-journal.pl - All rights reserved – Privacy Policy