Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(core/post-comments) is not within the allowed path(s): (/home/profitjo/domains/profit-journal.pl:/tmp:/var/tmp:/home/profitjo/.tmp:/home/profitjo/.php:/usr/local/php:/opt/alt:/etc/pki) in /home/profitjo/domains/profit-journal.pl/public_html/wp-includes/blocks.php on line 735 Nowoczesne samochody i nowoczesne problemy. Czyli o polskich firmach i ich flotach. – Profit Journal
Nowoczesne samochody i nowoczesne problemy. Czyli o polskich firmach i ich flotach.
Od kilku lat można zaobserwować początek transformacji struktury rynku samochodów osobowych zarówno w Polsce jak i na świecie. Firmy w celu pozostania konkurencyjnymi w dobie niesamowicie szybko zmieniającego się świata zmuszone są do nieprzerwanego rozwoju. Tak też jest w przypadku flot firmowych, które od lat są motorem napędowym polskiego parku maszyn. Jednak w jaki dokładniej sposób ten oraz inne czynniki wpływają na rynek samochodowy?
Źródło: PZPM na podstawie danych CEP
Coraz większa niechęć do sprzedaży hurtowej
Importerzy samochodów przez długi czas z otwartymi ramionami przyjmowali do siebie przedstawicieli firm. Ogromne zamówienia służące odnowieniu, powiększeniu lub stworzeniu nowej floty były niezwykle opłacalne zarówno dla sprzedającego jak i kupującego. Dealerzy mogli pozbyć się sporej ilości samochodów, których podaż przewyższała popyt, natomiast klienci podczas wielkich zamówień byli w stanie wynegocjować znacznie bardziej korzystne ceny. Sytuacja jednak zaczęła się zmieniać w 2022 roku, gdy w Polsce (jak i w reszcie Europy) znacząco spadła dostępność samochodów. W pierwszym kwartale liczba pojazdów, które wyjechały z salonów zmniejszyła się o 13,4% w porównaniu do tego samego okresu roku 2021 roku i wyniosła 102 tysiące.
Przez zmniejszoną podaż dealerzy nie mieli już tak dużej trudności w znalezieniu kupców na cały swój asortyment i coraz częściej występowała sytuacja, podczas której trzeba było zdecydować czy bardziej opłaca się sprzedać samochód po cenie rynkowej osobie prywatnej, czy może firmie kupującej hurtowo i chcącej wynegocjować jak najniższą cenę. Wybór wydaje się oczywisty. W ten właśnie sposób udział firm w kupnie samochodów osobowych w pierwszym kwartale 2022 roku wyniósł 69,4%, a tym samym spadł o 15,9% w stosunku do pierwszego kwartału 2021 roku.
Jedziesz autostradą. Na liczniku masz przepisowe 140km/h. Zbliżasz się do tira. Zmieniasz pas na lewy i zaczynasz go wyprzedzać. Nagle coś razi cię w oczy. To Pan w Garniturze, który za kierownicą nowej Skody Octavia pędzi na kolejne spotkanie biznesowe i ponagla Cię długimi światłami, jednocześnie pokazując swoje niezadowolenie obszerną gestykulacją. Brzmi znajomo? To właśnie ten samochód od wielu lat znajduje się w czołówce najczęściej wybieranych w leasing aut przez polskie firmy. Między innymi w celu jak najwyższego poziomu komfortu oraz dbania o wizerunek, przez długi czas firmy zmieniały swoją flotę co 2 lata. Obecnie jednak, gdy dostępność nowych samochodów osobowych na polskim rynku spadła, przedsiębiorcy musieli zmienić swoje przyzwyczajenia. Zaczęto przedłużać umowy na zakupione wcześniej pojazdy, coraz częściej szukano nowych aut na rynkach wtórnych, a część firm zaczęła nawet korzystać z usług wypożyczalni samochodowych. Opcją, która znacznie mniej przypadła do gustu wspomnianym wcześniej Panom w Garniturach było ograniczenie liczby pracowników, którym przysługiwać miał samochód służbowy.
Ekologiczna firma to taka bez samochodów?
Od wielu lat władze większości krajów świata starają się walczyć z negatywnymi skutkami działań człowieka. Rynki motoryzacyjne krajów członkowskich Unii Europejskiej przez coraz to nowe ustawy zmuszone są do ciągłej adaptacji w celu stania się jak najbardziej ekologicznymi. Koncerny motoryzacyjne muszą przestrzegać coraz bardziej restrykcyjnych ograniczeń dotyczących emisji CO2, dlatego coraz więcej zasobów przeznaczają na produkcję pojazdów napędzanych elektrycznymi silnikami. Firmy również coraz częściej prowadzą politykę ochrony środowiska, przez co coraz częściej wybierają pojazdy hybrydowe. W roku 2020 sprzedaż hybryd odpowiadała za 15,5% wszystkich nowych samochodów, a rok później liczba ta zwiększyła się do 27,4%.
Najnowsze przepisy zatwierdzone przez Parlament Europejski mówią, że od 2035 roku wszystkie nowe samochody osobowe będą musiały mieć zerową emisję CO2. Należy jednak pamiętać, że mamy dopiero rok 2023 i nadal większość produkowanych pojazdów posiada silniki spalinowe. Ten fakt w połączeniu z ogólnym niedoborem samochodów na rynku sprawia, że firmy mają trudności w stworzeniu ekologicznych flot. Niestety na samym zakupie problemy się nie kończą. Największym wyzwaniem dla posiadaczy elektrycznych aut służbowych jest ich ładowanie. Często w pobliżu miejsca zamieszkania pracownika nie ma żadnego punktu ładowania i trzeba to robić na terenie firmy lub w oddalonym od domu miejscu, przez co komfort użytkowania znacznie spada. Tak więc na wielu przedsiębiorców czeka bardzo trudna decyzja: Samochód czy ekologia?
Źródło: PZPM na podstawie danych CEP
No a co w końcu z tym Niemcem?
Kultowy już tekst handlarzy używanych aut o Niemcu, który podczas sprzedaży swojego ukochanego, zadbanego samochodu z żalu aż się rozpłakał będziemy mogli usłyszeć nawet podczas kupowania hybrydowych samochodów. A to wszystko za sprawą przegłosowanej w sejmie zmiany przepisów, mówiącej o tym, że do 2029 roku pojazdy hybrydowe typu plug-in z silnikiem o pojemności do 2000cm3 będą zwolnione z akcyzy. Dzięki tej decyzji z pewnością wiele firm rozważy zakup floty hybrydowej. Jak widać, pewnym jest to, że doświadczamy początku końca pewnego okresu w historii motoryzacji. Pozostaje nam czekać i uważnie obserwować, to w jaki sposób zmieniający się świat na czele z firmami ukształtuje nowy rynek samochodów osobowych.