Stop Loss. Take Profit

Finanse Premier League: źródła i dystrybucja bogactwa

W dzisiejszych czasach piłka nożna to nie tylko globalny fenomen sportowy, który jest oglądany przez setki milionów widzów, ale także jedno z najbardziej dochodowych przedsięwzięć na świecie. Istnieje wiele organizacji piłkarskich takich jak FIFA czy UEFA, które zarabiają niewyobrażalne sumy pieniędzy dzięki formowaniu różnych wydarzeń czy turniejów sportowych. Dzisiaj jednak przyjrzymy się innemu tworowi ze świata piłki nożnej, a dokładniej Premier League, czyli brytyjskiej lidze piłkarskiej, która wyróżnia się nie tylko pod względem jakości sportowej, ale także jako potężna maszyna finansowa. To, co sprawia, że Premier League jest unikalna, to nie tylko pasja kibiców czy poziom rywalizacji na boisku, ale przede wszystkim jej zdolność do generowania ogromnych przychodów.

Struktura najmocniejszej ligi piłkarskiej świata

Premier League zrzesza dwadzieścia najmocniejszych drużyn piłkarskich, które znajdują się na terenie Anglii. Co roku rywalizują one ze sobą w systemie dwóch rund, czyli jesiennej i wiosennej. Podczas tej pierwszej każdy zespół gra z każdym, a na wiosnę odbywają się rewanże. W sezonie 2023/2024 udział w rozgrywkach biorą: Arsenal, Aston Villa, Brentford, Brighton, Bournemouth, Chelsea, Crystal Palace, Everton, Manchester United, Luton Town, Liverpool, Tottenham Hotspur, Newcastle United, Wolverhampton, West Ham United, Nottingham Forrest, Fulham, Sheffield United, Burnley oraz Manchester City, spośród których ten ostatni broni w tym roku tytułu mistrza Anglii. Każdy z tych klubów posiada kibiców niemal na całym globie, a ich rozpoznawalność sprawia, że owe zespoły to tak naprawdę ogromne biznesy przynoszące przychody klubów Premier League.

W Anglii istnieje system awansu i spadku z ligi, który polega na tym, że ostatnie trzy drużyny w tabeli na koniec sezonu spadają do Football League Championship, a trzy najlepsze z Championship awansują do Premier League. To jest istotny element, który wpływa na rywalizację i napięcie w obu ligach. Oprócz tego warto wspomnieć o systemie transferowym, który polega na tym, że dwa razy do roku (dwa miesiące latem oraz jeden miesiąc zimowy) kluby należące do ligi mogą sprowadzać piłkarzy nie tylko wewnątrz organizacji, ale i zza granicy. Ma to na celu ciągły rozwój klubów, napędzenie rywalizacji oraz wpływ na budżety drużyn. Takie działania sprzyjają transferom Premier League, które przyciągają uwagę kibiców i mediów na całym świecie.

Źródła zarobków Premier League

Rekordowym transferem ostatnich lat w Premier League był zakup Moisesa Caicedo przez Chelsea za 133,5 mln euro, co potwierdza, że rekordowe transfery w Premier League często przekraczają granice finansowego rozsądku. Dodatkowo zawodnicy opłacani są wysokimi pensjami, co wpływa na wzrost kosztów prowadzenia klubu.

Na samym początku warto zaznaczyć, kto tak naprawdę zarabia pieniądze, które generuje liga. Premier League jest kierowana przez korporację, podzieloną pomiędzy dwadzieścia klubów członkowskich. Każdy klub posiada pewną część udziałów oraz swój głos we wszystkich aspektach działania spółki, takich jak kontrakty czy zmiany zasad. Kluby wybierają prezesów i grupę dyrektorów, którzy zajmują się codziennymi sprawami korporacji. Football Association, piłkarska federacja angielska, nie ingeruje w codzienne działanie spółki, jednak jest jednym z udziałowców i posiada prawo weta. Cała struktura finansowa Premier League działa jak nowoczesna korporacja i opiera się na wspólnym zarządzaniu.

Organizacje takie jak angielska ekstraklasa posiadają wiele źródeł, z których mogą czerpać zyski. Pierwszym z nich, jak i najbardziej dochodowym, jest sprzedaż praw telewizyjnych. Tak jak już zostało napomniane, rozgrywki, które odbywają się na terenie Anglii, mają swoje rzesze fanów na całym świecie, co oznacza, że stacje telewizyjne oraz internetowe płacą władzom lig, aby móc pokazywać mecze nie tylko „na wyspach”, ale również za granicą. Prawa telewizyjne Premier League to obecnie jeden z najcenniejszych pakietów sportowych na świecie.

W latach 2022–25 Premier League dzięki lukratywnym kontraktom transmisyjnym, razem z reklamami, otrzyma łącznie 10,5 mld funtów. Patrząc na zeszły sezon w Anglii, prawa do pokazywania meczów miały telewizje: Sky Sports (128 meczów na żywo), BT Sport (52 mecze) oraz Amazon Prime (20 meczów).

Innym sposobem zarobku są umowy sponsorskie w Premier League. Liga może pozyskiwać sponsora na poziomie organizacji, a nie tylko klubów. To obejmuje umowy z globalnymi markami, które chcą związać swoje nazwy z renomą i zasięgiem ligi. Wśród oficjalnych partnerów angielskiej ekstraklasy możemy wskazać takie marki jak: Sorare, EA Sports, Budweiser, Barclays, Hublot, Oracle oraz wiele innych. Tacy sponsorzy Premier League stanowią filar finansowy całej struktury ligowej.

Kolejną drogą pozyskiwania funduszy przez organizację są opłaty rejestracyjne i kary. Kluby muszą płacić różne opłaty rejestracyjne, a także mogą być obciążane karami za różne naruszenia. Te opłaty i kary stanowią dodatkowe źródło przychodów dla organizacji Premier League. Przykładem takich wykroczeń może być na przykład wandalizm ze strony kibiców którejś z drużyn lub niedostosowanie się do ogólnych zasad związanych np. z finansami.

Warto dodać, że jak Premier League zarabia pieniądze to również kwestia przychodów z licencji, praw do wizerunku, materiałów promocyjnych oraz sprzedaży danych. Wszystkie te źródła, choć mniej widoczne, wspierają budżet ligi i klubów członkowskich.

Źródła zarobków klubów członkowskich

Skoro przeanalizowaliśmy już możliwości zarobkowe Premier League, możemy przejść do tego, w jaki sposób fundusze pozyskują poszczególne drużyny grające w lidze. Tak jak i cała liga, drużyny dostają pewną część zysków z umów telewizyjnych. W dodatku kluby piłkarskie zarabiają ogromne kwoty z tego, że kibice mogą nie tylko obejrzeć mecz w telewizji, lecz mają możliwość uczestniczyć w całym widowisku, siedząc na stadionie. Wpływy z biletów w Premier League to jedno z podstawowych źródeł dochodu klubów, szczególnie tych z największymi obiektami, jak Old Trafford.

Ceny biletów na mecz w Premier League w sezonie 2023-24, źródło: sportowe angielskie medium – „The Atlethic”

Oczywiście oprócz karnetów dochodzą nam pojedyncze bilety, które kosztują trochę więcej niż przy zakupie karnetu.

Najtańsze bilety na mecz w Premier League w sezonie 2023-24, źródło: sportowe angielskie medium – „The Atlethic”

Różne zespoły z Premier League mają na tej płaszczyźnie odmienne możliwości. Największy stadion w lidze należy bowiem do Manchesteru United. Old Trafford, czyli miejsce gdzie swoje mecze rozgrywa drużyna „Czerwonych Diabłów” jest w stanie pomieścić około 76 tys. kibiców, natomiast Kenilworth Road, należący do klubu Luton Town, posiada jedynie około 10 tys. miejsc. Możemy ustalić, że średni stadion drużyny z Premier League będzie w stanie przyjąć mniej więcej 45 tys. gości.

Kluby piłkarskie są oczywiście marką samą w sobie, dzięki czemu produkty z logo drużyny czy autentyczne stroje piłkarskie również są sporym zastrzykiem gotówki do ich budżetów. Merchandising klubów Premier League obejmuje sprzedaż koszulek, gadżetów i ubrań codziennego użytku – i ma ogromne znaczenie marketingowe.

Premier League, a biznes w Anglii

Popularność ligi przekłada się na szeroki wpływ Premier League na gospodarkę Anglii. Kluby Premier League mają swoje siedziby w różnych regionach, co sprawia, że ich sukcesy finansowe i sportowe stają się impulsem dla lokalnych społeczności. Wydarzenia meczowe przyciągają turystów i generują zyski dla hoteli, restauracji i transportu.

Wpływ Premier League na turystykę jest szczególnie widoczny w dużych miastach, gdzie zapełnione stadiony i atrakcje związane z klubami przyciągają fanów z całego świata. Turyści odwiedzający Anglię specjalnie na mecze wspierają przemysł turystyczny w kraju.

Umowy medialne związane z transmisjami meczów Premier League generują znaczne przychody i wzmacniają pozycję Anglii jako centrum medialnego. Branże takie jak reklama, marketing czy hazard również odczuwają wpływ rosnącej potęgi ligi.

Drogą podsumowania…

Podsumowując, Premier League to nie tylko piłka nożna, ale również potężna siła gospodarcza. Dzięki skutecznie wykorzystywanym źródłom przychodu, takim jak prawa telewizyjne Premier League, sponsoring, transfery Premier League, merchandising klubów Premier League oraz przychody klubów Premier League, liga ta stała się wzorem organizacji i marketingu sportowego na świecie.

© Copyright profit-journal.pl - All rights reserved – Privacy Policy