Nasuwa się jednak kluczowe pytanie – czy innowacyjny FinTech jest realnym zagrożeniem dla tradycyjnego sektora bankowego? Pierwszym, o czym należy wspomnieć, to przede wszystkim zmiany w liczbie tradycyjnych placówek bankowych na przestrzeni ostatnich lat. W okresie od 2014-2016 ilość klasycznych banków w Polsce zmalała. Przykładem na to może być przypadek największego krajowego banku – PKO BP. W zaledwie dwa lata ograniczył on ilość swoich oddziałów o 81 – jest to ponad 6% ogólnej liczby placówek. Z kolei bank Pekao S.A. w podanym okresie badawczym zredukował liczbę swoich oddziałów o około 10% (106 placówek).
Są to jednak nieliczne przykłady potwierdzające fakt, że w ostatnich latach tradycyjny sektor bankowy ulega zmianom. Oddziały wielu różnych firm zostają zamknięte na skutek między innymi zwiększonej dostępności do sieci przez użytkowników banków. Obserwujemy bowiem trend korzystania z mobilnych aplikacji, dzięki którym konsumenci są w stanie zalogować się do swojego banku z poziomu urządzenia elektronicznego i nie muszą tym samym odwiedzać placówki fizycznej.
Nie jest to jednak potwierdzeniem na to, że sektor FinTech zupełnie zastąpi tradycyjny sektor bankowy. Na przykładzie samej Polski można zauważyć, że oba te obszary współpracują ze sobą i znajdują się w symbiozie. Polska to kraj, którego mieszkańcy charakteryzują się bardzo szybkim tempem adaptacji nowych technologii. Znajdujemy się w pierwszej dziesiątce państw świata przodujących w kontekście korzystania z płatności bezgotówkowych – w 2015 roku już 55% transakcji przeprowadzanych było z użyciem tej formy. Warto także podkreślić, że jesteśmy państwem autorskim systemu płatności mobilnych BLIK, które są jedną z najbardziej innowacyjnych usług płatności mobilnych dostępnych na świecie. Również i technologiczny poziom usług świadczonych przez polskie banki jest godny przytoczenia – konta w chmurze, mobilna obsługa transakcji i mobilne wpłatomaty to jedynie nieliczne z przykładów na to, że Polska plasuje się w czołówce użytkowników przyswajających z łatwością nowe rozwiązania.
Sektor bankowy w połączeniu z zaawansowaną technologią może więc funkcjonować niezwykle efektywnie. Wiadomo, że banki posiadają na temat swoich konsumentów sporo informacji, a w połączeniu z nowoczesnymi rozwiązaniami mogą tę wiedzę wykorzystywać w dobry sposób. Prowadząc analizę swojej działalności, są w stanie określić między innymi miejsca, w których najkorzystniej byłoby zlokalizować oddział swojej firmy, ustalić politykę cenową, czy zarządzać wartością klienta od samego rozpoczęcia współpracy. W obecnych czasach im więcej możliwości oferuje przedsiębiorca, tym atrakcyjniejszy jest dla potencjalnego konsumenta. Liderzy innowacji mają więc w tej kwestii ułatwione zadanie, gdyż z przeprowadzanych badań wynika, że osoby do 35 roku życia chętniej wybierają banki korzystające z nowoczesnych rozwiązań, gdyż są w stanie korzystać wtedy z większej ilości udogodnień, takich jak chociażby składanie wniosków o kredyt gotówkowy wyłącznie za pomocą Internetu.