Na koniec tej przedświątecznej analizy warto spojrzeć na obszar bardzo istotny, od którego bardzo wiele zależy. Mowa oczywiście o komsumcji.
Dynamika sprzedaży detalicznej w ostatnich miesiącach roku 2023 powoli rośnie w porównaniu do tej sprzed roku. Według najnowszych danych GUS sprzedaż detaliczna w październiku 2023 wzrosła 2,8% rdr. Największe wzrosty sprzedaży detalicznej rdr. odnotowały przedsiębiorstwa trudniące się sprzedażą paliw stałych, ciekłych i gazowych (16,7%). Ten sam trend widać było także w działalnościach związanej z handlem samochodami, motocyklami, częściami (12,3%). Wzrost pojawił się także w sprzedaży farmaceutyków, kosmetyków i sprzęcie ortopedycznym (2,3%). Z drugiej strony największe spadki zanotowały w przedsiębiorstwa z grupy prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (11,1%) oraz podmioty oferujące: meble, RTV i AGD (10,9%). W górę ruszyła także sprzedaż detaliczna w Internecie w porównaniu do poprzedniego miesiąca (o 13,4%.).
Polscy konsumenci coraz pozytywniej patrzą w przyszłość, mówi nom o tym podwyższenie się wskaźnika ufności konsumenckiej (BWUK) mdm. w październiku 2023 (o 2,4%). Pozwala to zakładać, że popyt konsumpcyjny będzie się poprawiał. Głównymi przyczynami takiego stanu rzeczy, będą przede wszystkim szybko spadająca inflacja, a także utrzymujący się wzrost płac. W rezultacie siła nabywcza Polaków znacząco się zwiększy. Nie należy zapominać, że wraz z nadejściem roku 2024 budżet części gospodarstw domowych zasilą środki ze zwiększonego świadczenia „800+”. Wobec powyższych powodów większość ekonomistów przewiduje, że przeciętnie wydatki konsumpcyjne gospodarstw domowych w 2024 roku wzrosną rdr. o około 3%.
Ponieważ, to ostatnia Analiza przed Świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem życzymy naszym czytelnikom zdrowym, spokojnych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia a także wszelkiej pomyślności i profitu w nowym 2024 roku!
Redakcja Działu Analiz