Stop Loss. Take Profit

Nowy symbol jesieni

Dni stają się krótsze, noce zimniejsze, a przez głowę coraz częściej przebiega myśl, że trzeba pamiętać o czapce i rękawiczkach – innymi słowy: kończy się sezon jesienny. Mimo że ta pora roku kojarzy się z długimi wieczorami spędzonymi z książką przy rozgrzewającej herbacie, firma Starbucks usilnie stara się, aby symbolem jesieni została również ich sezonowa kawa – Pumpkin Spice Latte. I to właśnie o kawie będzie dzisiejszy artykuł, gdyż to nie tylko pobudzający napój, ale również ogromny światowy rynek. Prognozuje się, że w 2022 roku jego przychody wyniosą ponad 430 miliardów dolarów.

Najwięksi producenci

Niekwestionowanym liderem produkcji kawy jest Brazylia, która posiada blisko 40-procentowy udział w rynku. O silnym wpływie kraju na całą branżę świadczy fakt, że światowym standardem miar na rynku handlu kawą są 60-kilowe worki, gdyż historycznie właśnie w takich workach Brazylia eksportowała drogocenne ziarna. Drugie miejsce wśród producentów zajął Wietnam, który wyspecjalizował się w gatunku Robusta – tańszym i łatwiejszym do uprawy. Brazylia, Wietnam, Kolumbia, Indonezja i Etiopia, czyli pięć pierwszych krajów w rankingu, odpowiadają za 75% światowej produkcji kawy.

Najdroższa kawa świata

Kopi luwak powstaje z ziaren kawy, które uprzednio przewędrowały przez układ pokarmowy łaskuna palmowego, niewielkiego drapieżnego ssaka. Zwierzę zjada owoce kawowca, ale nie jest w stanie ich w całości strawić, dlatego dochodzi do ich wydalenia, a ziarna wydobywane są z odchodów. Dzięki interakcji z układem trawiennym łaskuna, ziarna przestają być gorzkie, nabierają za to charakterystycznego łagodnego aromatu. W 2021 roku cena za filiżankę Kopi luwak (w przypadku, gdy łaskuny palmowe żyły na wolności) sięgała nawet 100 dolarów.

Poranek w Polsce? Ale najpierw kawa!

Co trzeci Polak nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez porannej filiżanki kawy. W rankingu spożycia tego napoju Polska zajmuje 11 miejsce na świecie, a liderami są Finlandia i Norwegia. Podczas pandemii wiele osób zrezygnowało z picia kawy poza domem – obecnie konsumpcja wróciła do poziomu z 2019 roku, zmieniły się jednak zwyczaje kawowe Polaków. Popularność zdobywa zamawianie kawy z dowozem – prawie 20% uczestników badania Café Monitor 2021 w ciągu 12 miesięcy chociaż raz skorzystało z takiej oferty. Co ciekawe, zarówno w 2019 roku, jak i dwa lata później najchętniej wybieranym miejscem do kupna kawy były stacje paliw. Jeśli chodzi o sieci kawiarni, Polacy preferują Starbucks i Costa Coffee, jednak wśród młodych ludzi widoczny jest trend zamawiania kawy w sieciach fast food.

Miłego dzionka i smacznej kawusi!

Nie wiadomo, która z właściwości kawy najbardziej przyciąga. Ludzie sięgają po nią, kiedy chcą się obudzić, jak i odprężyć, lubią ją pić zarówno z kimś, jak i samotnie. Pewne jest natomiast, że konsumenci ją kochają, branża ma się dobrze, a kawa jest drugim największym (po ropie naftowej) towarem eksportowym świata.

© Copyright profit-journal.pl - All rights reserved – Privacy Policy