Dni stają się krótsze, noce zimniejsze, a przez głowę coraz częściej przebiega myśl, że trzeba pamiętać o czapce i rękawiczkach – innymi słowy: kończy się sezon jesienny. Mimo że ta pora roku kojarzy się z długimi wieczorami spędzonymi z książką przy rozgrzewającej herbacie, firma Starbucks usilnie stara się, aby symbolem jesieni została również ich sezonowa kawa – Pumpkin Spice Latte. I to właśnie o kawie będzie dzisiejszy artykuł, gdyż to nie tylko pobudzający napój, ale również ogromny światowy rynek. Prognozuje się, że w 2022 roku jego przychody wyniosą ponad 430 miliardów dolarów.
Niekwestionowanym liderem produkcji kawy jest Brazylia, która posiada blisko 40-procentowy udział w rynku. O silnym wpływie kraju na całą branżę świadczy fakt, że światowym standardem miar na rynku handlu kawą są 60-kilowe worki, gdyż historycznie właśnie w takich workach Brazylia eksportowała drogocenne ziarna. Drugie miejsce wśród producentów zajął Wietnam, który wyspecjalizował się w gatunku Robusta – tańszym i łatwiejszym do uprawy. Brazylia, Wietnam, Kolumbia, Indonezja i Etiopia, czyli pięć pierwszych krajów w rankingu, odpowiadają za 75% światowej produkcji kawy.
Kopi luwak powstaje z ziaren kawy, które uprzednio przewędrowały przez układ pokarmowy łaskuna palmowego, niewielkiego drapieżnego ssaka. Zwierzę zjada owoce kawowca, ale nie jest w stanie ich w całości strawić, dlatego dochodzi do ich wydalenia, a ziarna wydobywane są z odchodów. Dzięki interakcji z układem trawiennym łaskuna, ziarna przestają być gorzkie, nabierają za to charakterystycznego łagodnego aromatu. W 2021 roku cena za filiżankę Kopi luwak (w przypadku, gdy łaskuny palmowe żyły na wolności) sięgała nawet 100 dolarów.
Co trzeci Polak nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez porannej filiżanki kawy. W rankingu spożycia tego napoju Polska zajmuje 11 miejsce na świecie, a liderami są Finlandia i Norwegia. Podczas pandemii wiele osób zrezygnowało z picia kawy poza domem – obecnie konsumpcja wróciła do poziomu z 2019 roku, zmieniły się jednak zwyczaje kawowe Polaków. Popularność zdobywa zamawianie kawy z dowozem – prawie 20% uczestników badania Café Monitor 2021 w ciągu 12 miesięcy chociaż raz skorzystało z takiej oferty. Co ciekawe, zarówno w 2019 roku, jak i dwa lata później najchętniej wybieranym miejscem do kupna kawy były stacje paliw. Jeśli chodzi o sieci kawiarni, Polacy preferują Starbucks i Costa Coffee, jednak wśród młodych ludzi widoczny jest trend zamawiania kawy w sieciach fast food.
Nie wiadomo, która z właściwości kawy najbardziej przyciąga. Ludzie sięgają po nią, kiedy chcą się obudzić, jak i odprężyć, lubią ją pić zarówno z kimś, jak i samotnie. Pewne jest natomiast, że konsumenci ją kochają, branża ma się dobrze, a kawa jest drugim największym (po ropie naftowej) towarem eksportowym świata.