Baykar, znana dziś jako jeden z wiodących producentów bezzałogowych statków powietrznych (BSP), ma swoje korzenie w małym rodzinnym przedsiębiorstwie założonym w 1984 roku przez Özdemira Bayraktara. Firma, początkowo działająca jako Baykar Makina, specjalizowała się w precyzyjnej obróbce mechanicznej i produkcji części samochodowych, takich jak silniki, pompy i części zamienne. Celem było wsparcie lokalizacji przemysłu motoryzacyjnego w Turcji, a Baykar była całkowicie finansowana z krajowego kapitału.
Özdemir Bayraktar, inżynier mechanik, który poświęcił swoje życie innowacjom technologicznym, był synem rybaka z Trabzon-Sürmene. Urodził się w 1949 roku w Garipçe, w dzielnicy Sarıyer i studiował na Politechnice w Stambule. Po ukończeniu studiów pracował z pionierami tureckiego przemysłu, zdobywając cenne doświadczenie, które później wykorzystał w rozwoju własnej firmy.
W latach 2000 firma Baykar zaczęła kierować swoje wysiłki na rozwój technologii bezzałogowych statków powietrznych. Był to krok, który miał na zawsze zmienić oblicze firmy. Bayraktar Mini UAV, pierwszy bezzałogowy system powietrzny w całości wyprodukowany z krajowego kapitału, wszedł do służby w Tureckich Siłach Zbrojnych w 2007 roku. Ten sukces otworzył drogę do dalszych innowacji w dziedzinie dronów.
Drony Baykar odegrały kluczową rolę w Drugiej Wojnie o Górski Karabach, co przyciągnęło międzynarodową uwagę i doprowadziło do serii bojkotów ze strony zagranicznych dostawców. Turecka firma stanęła przed wyzwaniem, gdy kluczowe komponenty, takie jak silniki, systemy paliwowe i optoelektronika, zostały objęte sankcjami eksportowymi. Jednak turecki przemysł zareagował szybko, dostarczając krajowe zamienniki, co umożliwiło Baykar kontynuowanie produkcji bez zakłóceń.